Fotocredit: Eirin Torgersen/Natur og Ungdom (CC-lisens, Flickr)

Derfor støtter jeg de unges streik og klimaopprør

Dessverre synker det ikke inn til de fleste, at min generasjon er den siste generasjon i luksus; at vi lever i Norge i dag på den beste geografiske flekken på jorda.

17. august 2019

At vi lever i dag i den beste tida noen gang, og at vi er den generasjonen som har hatt de beste levevilkårene… ever. Vi er så til de grader bortskjemte at vi tenker at slik kommer det til å fortsette. Men dette vil ikke være virkeligheten om få år.

Vi har overbeskatta og overforbrukt planetens ressurser, og forurensa jorda vår i flere generasjoner, og nå er det «payback-time». Advarslene er ikke dagens nyheter, de har kommet for mange år siden og er ikke til å ta feil av. Det går nedover med klodens helsetilstand. Alt henger sammen med alt, og kloden vår er kraftig sjuk.

Fremdeles snakker regjeringa, økonomer og egoister om økonomisk vekst; om vekst som et evig mantra som vil redde oss. Dette er feil og selvsagt ikke bærekraftig. Vi må slutte å pumpe mer fossilt brennstoff ut av havbunnen. Vi må slutte å utarme jorda. Vi må slutte å tenke at vi kan kjøpe oss ut av klimakrisa. Jeg er bekymra for egne barn og barnebarn som skal arve denne syke jorda etter etegildet. Nå er det slutt! Det er nok nå!

Jeg har selv vært en ung opprører. En 70-tallsraddis som kjempet for radikale endringer i samfunnet og mot ødeleggende inngrep i naturen. Jeg har sjøl skulka skolen for å demonstrere, ikke så organisert og høflig som ungdommen er i dag. Jeg tok min protest som en selvfølge og dreit i hva de voksne sa.

I dag spør de unge om de kan få fri for å demonstrere mot at livet på jorda er i ferd med å gå til helvete. I dag blir dette til en offentlig diskusjon i aviser, radio og TV; i stedet for å bekymre oss over en fremtid der det blir våre barnebarn og disse unge demonstrantene som vil bli de skadelidende. Rammet av ødelagt infrastruktur pga flom, orkan, økt havnivå, for å nevne noe av det vi vet kommer til å skje.

Jeg er ingen helt, og sliter selv med å omstille livet. Kjører for mye, flyr for mye, demonstrerer for lite. Det blir med de små tingene: Sykler til jobben. Reduserer kjøtt. Sorterer søppel. Aktiv politisk. Jeg er dessverre nødt til å overlate hele arbeidet med å gjenopprette planetens balanse, hvis det er mulig, til de unge. Vår generasjon, som har bidratt sterkt til å utarme jorda for den evige økonomiske vekst, burde ta av oss lua, bøye hodet og takke for at dere bryr dere, for at dere skjønner at vi har gjort feil og at det er dere som må betale prisen.

Dere har min fulle støtte i å streike og demonstrere så mye som det overhodet er nødvendig for at min generasjon skal forstå at vi må skru av vekstbryteren NÅ!

Kom dere på barrikadene, det er ingen tid å miste!

Knut Svisdahl

Leder av Miljøpartiet De Grønne-Malvik